Κυρίες και κύριοι,

  Αφού σας ευχαριστήσω για την τιμητική πρόσκληση, σας συγχαίρω για την πρωτοβουλία να ασχοληθείτε με ένα τόσο σημαντικό θέμα και ταυτόχρονα δύσκολο να οργανωθεί όπως ο εθελοντισμός.

  Για μένα εθελοντισμός είναι η κοινωνική προσφορά, η ενεργοποίηση σε δράσεις που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των συνανθρώπων μας  χωρίς να περιμένουμε ανταλλάγματα.

Από  τους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004 και μετά παρατηρείται και στην χώρα μας μια έντονη δραστηριοποίηση ατόμων και φορέων σε εθελοντικές δράσεις ,  όπως γινόταν εδώ και δεκαετίες στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες. Νέοι που έχουν μεταβεί στο εξωτερικό για σπουδές ή για ανεύρεση εργασίας έχουν συνειδητοποιήσει πόσο σημαντικό είναι στο βιογραφικό τους να υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία ότι συμμετείχαν σε οργανωμένες εθελοντικές δράσεις.

Στις μέρες μας λοιπόν δημιουργείται  η ανάγκη καλλιέργειας της έννοιας του Εθελοντή-Ενεργού Πολίτη  από τις μικρές ηλικίες, αποσκοπώντας στην συλλογικότητα,  ενάντια στον ατομισμό και την απομόνωση. Η προσπάθεια αυτή γίνεται ακόμα πιο επιτακτική μια και σήμερα συχνά το κράτος και οι μηχανισμοί του αδυνατούν να αντιμετωπίσουν με επιτυχία τις φυσικές καταστροφές, τα ακραία καιρικά φαινόμενα, αλλά και την δυστυχία του ανθρώπου της διπλανής πόρτας.

Άρα οι αξίες του εθελοντισμού   θα έπρεπε να προωθούνται μέσα απ τα  σχολεία και μάλιστα να υπάρχουν  συνεργασίες μεταξύ των φορέων που στηρίζουν τις κοινωνικές δράσεις , με τους συλλόγους διδασκόντων και γονέων να προσπαθήσουν για την αλλαγή νοοτροπιών και ξεπερασμένων συντηρητικών αντιλήψεων.

Το εκπαιδευτικό σύστημα κάνει εδώ και καιρό έμμεσα και άμεσα αναφορές στον εθελοντισμό…

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε αν διδάσκεται ο εθελοντισμός στα ελληνικά σχολεία, και ειδικότερα στις Ε’ και Στ΄ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, σε ποιο βαθμό και με ποιες μορφές αναφέρεται στα Προγράμματα Σπουδών  και πώς συναντάται στα σχολικά βιβλία. Επίσης υπάρχει θεσμικό πλαίσιο στο σχολείο για τον εθελοντισμό, σε ποιες θεσμοθετημένες δραστηριότητες του σχολείου απαντάται και με ποιους τρόπους; Υπάρχει  εκπαιδευτικό  υλικό που απευθύνεται στα σχολεία;

Tα ερωτήματα αυτά αποτελούν από μόνα τους αντικείμενο ενός άλλου εκπαιδευτικού σεμιναρίου. Αν θέλουμε όμως σύντομα να πούμε τι γίνεται στην πράξη… σας ενημερώνουμε ότι ο εθελοντισμός  διδάσκεται διαθεματικά ή συνήθως  εντάσσεται στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης, των προαιρετικών προγραμμάτων και των project χωρίς να   προσεγγίζεται ως  διακριτή ενότητα σε άλλα μαθήματα.

Στις μικρές τάξεις το μάθημα της μελέτης του Περιβάλλοντος δίνει πολλές ευκαιρίες διδακτικής αξιοποίησης στον εκπαιδευτικό , ενώ στις Ε΄ και Στ΄ η Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή προσφέρεται για την δραστηριοποίηση των μαθητών σε θέματα κοινωνικού προβληματισμού με την ανάληψη σχετικών δράσεων. Οι συνάδελφοι πολλές φορές αξιοποιούν τις ευκαιρίες αυτές που τους δίνουν τα πιο πάνω μαθήματα και οργανώνουν δράσεις που προωθούν τον εθελοντισμό υιοθετώντας καλές πρακτικές. Το ίδιο μπορεί να γίνει και σε όλα τα υπόλοιπα μαθήματα και να αξιοποιηθεί διαθεματικά. Στις μεγάλες τάξεις ο εθελοντισμός  μπορεί ακόμα να γίνει αντικείμενο των προαιρετικών προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων ή καινοτόμων προγραμμάτων αν προτιμάτε.

Επίσης με αποστολή  εγγράφων και εγκυκλίων από το Υπουργείο Παιδείας ωθεί τα σχολεία σε εθελοντικές δράσεις π.χ Συνγκέντρωση τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης για το Χαμόγελο του παιδιού ή το Ευθύμειο Κέντρο, συμμετοχή στην εβδομάδα εθελοντισμού Lets do it Greece…όλα όμως έχουν προαιρετικό χαρακτήρα …όπως και ο ίδιος ο εθελοντισμός  άλλωστε. Επίσης κοινωφελείς δράσεις προτείνονται και από την τοπική αυτοδιοίκηση.

Στο σχολείο ο σύλλογος διδασκόντων μπορεί να ενεργοποιήσει τον Σύλλογο Γονέων σε συνεργατικές  πρωτοβουλίες με χαρακτηριστικά εθελοντισμού, που γίνονται σε τρεις κυρίως κατευθύνσεις: α)σε δράσεις σε τοπικό επίπεδο, όπως ο καθαρισμός ενός πάρκου,  β) δράσεις για οργανώσεις ή ιδρύματα, όπως συγκέντρωση ρουχισμού ή τροφίμων , γ)δράσεις για την υποστήριξη του σχολείου, π.χ. βάψιμο, βελτίωση αύλειου χώρου, δημιουργία βιβλιοθήκης κ.ά. Οι τελευταίες μπορούν να θεωρηθούν  από κάποιους κακοπροαίρετους ως ένα βαθμό δράσεις υποκατάστασης του κράτους ή των Δήμων που οφείλουν να συντηρούν το σχολείο.

Τι μπορεί  να αλλάξει:

Η συνειδητή συμμετοχή σε προγράμματα και δράσεις με εθελοντικό χαρακτήρα μπορεί να αποτελέσει τρόπο διαπαιδαγώγησης των παιδιών προς την κατεύθυνση της ενεργού πολίτη , του πολίτη που ενδιαφέρεται για ό, τι συμβαίνει στην κοινότητα, συμμετέχει και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες (Δέσποινα  Καρατσάνη) Ένα ερώτημα που τίθεται για τη σχέση εθελοντισμού, αλληλεγγύης και ενεργού πολίτη, είναι  το γιατί οι μαθητές, αν και φαίνεται να συμμετέχουν πολύ πρόθυμα σε δραστηριότητες εντός σχολικού πλαισίου, εκδηλώνουν ένα είδος πολιτικής και κοινωνικής απάθειας ως ενήλικες (Καρακατσάνη 2008).

Πρώτα εμείς οι εκπαιδευτικοί να ξεφύγουμε από τον στενό  προγραμματισμό της ύλης, μπορούμε  να γίνουμε παράδειγμα για τα παιδιά που μας αγαπούν και θα μας ακολουθήσουν σε δράσεις κοινωνικής προσφοράς για το περιβάλλον, τις κοινωνικές διακρίσεις τον ρατσισμό την βελτίωση της ποιότητος ζωής γύρω μας.

Να στηρίζουν οι γονείς τις δράσεις του σχολείου των παιδιών τους, κι όχι να μην υπογράφουν τις δηλώσεις συμμετοχής σε περιπάτους για τον καθαρισμό της παραλίας … φοβούμενοι μήπως πιάσουν επικίνδυνα για την υγεία τους αντικείμενα λέγοντας ότι δεν θα υποκαταστήσουμε τον Δήμο ούτε θα καθαρίσουμε εμείς την παραλία .

Έτσι χάνεται η ευκαιρία για ένα μάθημα συνεργασίας και ευαισθητοποίησης …έτσι συνεχίζουμε να έχουμε μόνο απαιτήσεις χωρίς ευθύνες… όλα τα παραμένουμε να μας τα κάνουν οι άλλοι.

Αξίζει να αναφερθεί ότι στην Ελλάδα λειτουργεί και το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων το οποίο  έχει έναν από τους κεντρικούς στόχους του είναι να εμφυσήσει στα παιδιά τις αρχές του εθελοντισμού, της συνεργασίας και της αλληλεγγύης.

Τέλος πέρα από την εκπαίδευση στην περιοχή μας δραστηριοποιούνται  πολλοί σημαντικοί σύλλογοι που μπορούν να συμβάλουν στην παροχή διεξόδων και κάνουν καλύτερη και πιο ενδιαφέρουσα την καθημερινότητά μας.  Νιώθω τυχερός που μαζί με εκλεκτούς φίλους στο Μπολάτι από το 2007 δραστηριοποιούμαστε στον χώρο του πολιτισμού με την Νέα Διάπλαση… κάνοντας   το « ψώνιο μας» ή την αγάπη μας για το θέατρο και την μουσική ένα σχολείο πολιτισμού με 130  μαθητές  πηγή δημιουργίας και κοινωνικής δράσης.

   Λειτουργήσαμε αφιλοκερδώς για 7 χρόνια τμήματα εισαγωγής στην Πληροφορική για μικρούς και ενήλικες και με την  δύναμη του εισιτηρίου του κοινού μας φτιάχνουμε σιγά σιγά μια αίθουσα που πραγματικά λείπει από την περιοχή μας… ενώ πέρα από δύο δασκάλους θεάτρου και μουσικής κανείς δεν πληρώνεται… όλοι προσφέρουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους.

   Στην Νέα Διάπλαση υπάρχει τράπεζα αίματος. Μέσω αυτής σε 14 αιμοληψίες  οι εθελοντές αιμοδότες μας έχουν προσφέρει  πάνω από 500  φιάλες αίμα για να σώσουν συνανθρώπους τους που κινδυνεύουν και το χρειάζονται, δίνοντας έτσι το καλύτερο δώρο, το δώρο της ζωής, ενώ συχνά όπως και μετά την φωτιά στο Μάτι αλλά και  κατά τις πρόσφατες πλημμύρες βοηθήσαμε με χρηματικά ποσά συνανθρώπους μας που είχαν ανάγκη.    Σε όλους τους συλλόγους υπάρχουν άνθρωποι με διάθεση για κοινωνική προσφορά, χωρίς να υποκαθιστούν τους θεσμούς μπορούν με καλή επικοινωνία να βοηθήσουν σε αρκετές δράσεις εθελοντισμού.

 Ευχαριστώ και πάλι για την πρόσκληση στην σημερινή εκδήλωση η οποία ευχόμαστε να γίνει η αρχή για μια ακόμα καλύτερη επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των συλλόγων και  όλων των φορέων της περιοχής μας, ώστε να γνωρίσει ο τόπος μας τα οφέλη του εθελοντισμού και τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας να ζήσουν σε έναν κόσμο καλύτερο στον οποίο οι ίδιοι θα έχουν δραστηριοποιηθεί για να γίνει καλύτερος… χωρίς να τα περιμένουν όλα από τους άλλους!!!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *